Impakt Festival verzuimt juiste keuzes te maken

Impakt Festival 2003 Its happening again Fashion Music Politics. T/m 9juni in het Centraal Museum, Utrecht.

Je zou ook gewoon naar de eerste de beste copyshop kunnen gaan, maar nee: in de kunst gebeurt het! Voor het bedrukken van een T-shirt met prikkelende tekst moet je daarom in het naai- en strijkatelier van kunstenaarscollectief De Geuzen zijn. ‘For us, not them’, is een mogelijkheid, of: ‘Me?’. En voor mensen die echt een boodschap willen overbrengen: ‘For all’ op de voorkant, en ‘But not you’ op de achterkant. Ai — dat komt aan. Jahaa, dames en heren: ‘De kunst manifesteert zich weer’. Althans, als we Arjon Dunnewind, directeur van het zeven dagen durende Utrechtse Impakt festival dat afgelopen dinsdag van start ging in het Centraal Museum, mogen geloven.Voornamelijk op het gebied van muziek, mode en politiek (met hoofdletters) wil de kunst weer ‘naar buiten treden en iets in beweging zetten’. Met interdisciplinariteit als grootste goed.

Hoe verrassend. Gebeurde dit vorig jaar niet ook al? En het jaar daarvoor, en het jaar daarvoor? Is het niet zo dat de kunst zich aan de lopende band manifesteert, of ze nu per se iets wil duidelijk maken of juist per se niet? En slaat tegenwoordig niet elke tentoonstellingsmaker zijn publiek met het begrip kruisbestuiving om de oren?

Het moet worden gezegd: de beeldende kunst op Impakt, festival voor ‘vernieuwende audio-visuele kunst’ is doorgaans niet vernieuwend. Dat ligt vaak aan de kunst zelf, maar nog vaker aan de samenstelling van de expositie.

Ook op de tentoonstelling van deze negentiende editie van het festival, waar ongeveer twintig kunstenaars, modeontwerpers en kunstenaarscollectieven hun werk tonen (nog afgezien van het aantal dat, verdeeld over de week performances houdt), is dat helaas het geval.Want hoe is het mogelijk dat je uit een elk jaar groter wordend aanbod van kunstenaarsinzendingen kiest voor het niet bijster originele naaiatelier van De Geuzen? En dan in het festivalboekje uitlegt dat de manier waarop kleren gedragen worden, veelbetekenende signalen (zijn) waarmee de drager stelling kan nemen. Dat weet iedereen al lang. Het gaat nu juist om de volgende stap, namelijk of die stellingname wel op de juiste manier tot stand komt.

Ook van Federico D~Orazio en Assume Vivid Astro Focus, pseudoniem voor de Braziliaanse kunstenaar Eli Sudbrack (een nieuwkomer, dat wel), worden matige kunstwerken getoond. D’Orazio’s Hitman (2003) is alleen interessant vanwege het verhaal van de Amerikaanse huurmoordenaar die de kunstenaar heeft mogen interviewen, maar meer dan een simpele videoregistratie (van de anonieme handen van de koelbloedige killer) is het werk niet geworden.

Het betekent niet dat er op de hele Impakt tentoonstelling geen goed werk te vinden is. Integendeel, er zijn zelfs een paar aangename verrassingen, zoals de installatie van Jonas Ohlsson, een gezongen en heroïsche visie op de aanslag op John F. Kennedy (Death in Dallas, 2000) van de Servier Zoran Naskovski, en de video-installatie The Secret Place of the Most High (2003) van Peter Bogers.

Bogers combineerde op technisch knappe wijze gezongen koranteksten, die uit een luidspreker vloeien, met beelden van een fanatieke Amerikaanse televisiepredikant. Hij toont zo met overtuiging en humor aan dat religieuze verschillen — hoezeer men ze ook benadrukt ver te zoeken zijn.

Deze werken zijn de krenten in de pap, ze houden de tentoonstelling overeind. Dat is fijn, maar niet genoeg voor een festival dat elk jaar weer beweert vooraan te lopen op het gebied van de nieuwste audiovisuele kunst. Een goede tentoonstelling samenstellen betekent keuzes maken, de juiste keuzes. Waarna in alle concentratie aan de thematiek van de tentoonstelling kan worden gewerkt, zonder loze kreten en zonder voor de hand liggende observaties. Dan manifesteert de kunst zich pas echt.

<< back to menu